Álom.Íz.Világ.

Álom.Íz.Világ.

Gyermekkorom kenyere

2017. február 27. - Álom.Íz.Világ.

Élesztős, joghurtos kenyeret már készítettem. Imádtuk. Pár hete végre eljutottam egy kenyérsütő-tanfolyamra Limarához. Megnézhettem, hogyan készül az öregtésztás kenyér, sőt ezzel egy időben elkészíthettem a sajátomat is. Gyermekkorom ízei köszöntek vissza. Figyeltem minden apró mozdulatot, minden tanácsot, próbáltam ellesni a fortélyokat. Remek volt!

 

20170211_173331-cut-adjust-contrast-grayscale-600x280.jpeg Kenyérsütő tanfolyamon Libor Marcsinál (Limaránál) a húgommal.


 

Alig vártam már, hogy végre lehetőségem (időm) legyen itthon, önállón elkészíteni egy hasonló kenyeret. A hétvégén készítettem öregtésztát, így már semmi és senki nem állíthatott meg... :) 

 

 

Hozzávalók:

Öregtészta: (3 adaghoz)

  • 50 dkg BL80-as liszt (kenyérliszt)
  • 1 tk. só
  • 3 dl víz
  • 1 dkg friss élesztő

Kenyér:

  • 50 dkg BL80-as liszt (kenyérliszt)
  • 1,5 tk. só
  • 2 ek. olaj
  • 20 dkg öregtészta
  • 3 dl langyos víz
  • 1 dkg friss élesztő 

 

 

Elkészítése:

Az öregtésztát célszerű előző nap, de legkésőbb a kenyérsütés reggelén elkészíteni, mert legalább 10-12 órát kell érlelni. Kb. 3 kenyérhez elegendő öregtésztát készítettem Limara receptje alapján. Ehhez egy tálba szitáltam a lisztet, hozzáadtam a sót és elkevertem. Az élesztőt belemorzsoltam a vízbe, majd a liszthez adtam. Összegyúrtam. (Nem kell dagasztani.) Folpackkal lazán letakartam és a konyhapulton hagytam 10-12 órán át. 

 

 

Ha letelt a min. 10 óra, akkor 20 dkg kivételével az öregtésztát műanyag dobozba szedem, ráteszem a tetejét és mehet a hűtőbe a következő felhasználásig. 

A fehérkenyér elkészítéséhez a lisztet egy tálba szitálom, hozzáadom a sót és elkeverem. A közepébe mélyedést alakítok ki, ide kerül az olaj, a belecsipkedett öregtészta, a morzsolt, friss élesztő, végül pedig a víz. A tanfolyamon csak kézzel dagasztottunk, én ezúttal a középutat választottam. 10 percig dolgozott a dagasztókaros robotgépem, 5-6 percig pedig én dagasztottam a tésztát úgy, hogy a jobb kezemmel a bal kezem irányába, majd vissza, bal kezemmel pedig a jobb kezem irányába és vissza. A végén, amikor már sima és ruganyos a tészta, két kézzel is áthyúrom.

Limara könyvében és honlapján (www.limarapeksege.hu) egyébként nagyon szakszerűen le van írva, mily' módon kell a tésztával dolgozni. Akkor jó, amikor szép fényes a tészta. Cipót formázok belőle úgy, hogy a tészta szélét minden irányból középre hajtom és lenyomom. Ha ezzel készen vagyok, megfordítom a cipót és egy kiolajozott tálba teszem, letakarom folpackkal. 40 percig pihentetem. 

Ha letelt a kelesztési idő, a lisztezett gyúródeszkára borítom a megkelt tésztát és három-négy határozott mozdulattal átgyúrom, ismét cipóra formázom és letakarom a tállal. Így pihentetem 15 percet. 

 

 

Újból a lisztezett deszkára kerül a tészta, aljával felfelé. A tenyeremmel kinyomkodom belőle a levegőt úgy, hogy kb. egy ujjnyi vastagra és köralakúra formázom. Középre hajtom a két szélét és lenyomkodom, majd a tetején két kis háromszöget hajtok befelé. Felülről lefelé - szorosan - feltekerem a tésztát.

Egy mély, hosszúkás jénai tálat fejjel lefelé használok, vagyis a tetejébe teszek egy szilikonos sütőpapírt (ez lesz majd az alja) és óvatosan beleteszem a tésztát. Megspriccelem vízzel, a jénai tetejébe is spriccelek, a kelesztésnek jót tesz majd a pára. Egy óra alatt duplájára kelesztem. 

A kelesztési idő utolsó húsz percében bekapcsolom a sütőt, 230 fokra. Ha megkelt a kenyér, egy pengével három helyen bevágom, megspriccelem a tésztát és a jénai tetejét újból vízzel és a forró sütőbe teszem. Kb. 50 perc alatt megsütöm. Ha ropogósabb héjat szeretnénk, akkor az utolsó tíz percre vegyük le a jénai tetejét. 
Ha készre sült a kenyér, elzárom a hőt és a sütő ajtaját résnyire nyitom, egy fakanállal kitámasztom. Így hűtöm 5 percig, majd rácsra teszem és várom, hogy teljesen kihűljön a kenyér.
 
Ezek után más dolgom nincs, csak hallgatom, ahogy cserepesedik a kenyerem. :)
 
  
 

Ha szeretnél folyamatosan értesülni az újdonságokról,

akkor látogass el a

blog facebook oldalára és csatlakozz az oldal kedvelőihez.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://alomizvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr8516348014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása